استراتژی رقابتی

استراتژی رقابتی یک برنامه بلندمدت پروژه کوچینگ است. یک شرکت برای به دست آوردن موقعیت برتر در بازار نسبت به رقبای خود از آن استفاده می کند. مدیران کسب و کار، استراتژیهای رقابتی را به عنوان بخشی از طرح برنامه ریزی استراتژیک توسعه می دهند. مدیران با استفاده از تاکتیک هایی مانند تمایز محصول، زنجیره تامین برتر و ارائه کمترین هزینه به مصرف کنندگان، به دنبال راه هایی برای متمایز شدن از رقبا هستند. پس، از طریق یک سری تصمیمات استراتژیک، تاکتیک هایی را به کار می گیرند تا با تکیه به تفاوت های خود، از رقبا متمایز شوند.
مقاله “هزینه مشتری رو بالا ببر” می تواند در این زمینه یه نمونه عالی باشد. وقتی به برندهای معروف فکر می کنید، ممکن است علت موفقیت آنها را محصولات با کیفیت یا اشباع بازار از محصولات آن برند بدانید. اما در پشت این ویژگیهای ظاهری، آن روی سکه یک استراتژی رقابتی نهفته است. این استراتژی ها چنین برندهایی را به صدر بازار هدایت کرده است.
4 نوع استراتژی رقابتی
استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، پروفسور پورتر، مدیریت استراتژیک را به چهار استراتژی رقابتی عمومی تقسیم کرده است. هر کدام از این بخش ها تاکتیک های خاص خود را برای کسب مزیت رقابتی دارند.
1. استراتژی قیمت
در این استراتژی تجاری، یک شرکت از صرفه جویی در مقیاس زیاد برای به دست آوردن مزیت کاهش قیمت نهایی محصول نسبت به رقبای خود استفاده می کند. با ارائه یک کالا یا خدمات با قیمتی کمتر از هر کس دیگری، به تولیدکننده ارزان قیمت صنعت خاص خود تبدیل میشوید و در نتیجه مزیت رقابتی برای خود به ارمغان میآورید. این گزینه معمولاً به یک تجارت در مقیاس بزرگ با زنجیره های تأمین و کانال های توزیع قوی نیاز دارد. چنین مشاغلی می توانند برای افزایش تولید و تامین مواد خام سرمایه گذاری زیادی کنند که در درازمدت منجر به کاهش هزینه ها می شود.
ستراتژی مدیریت متمایز
در این استراتژی رقابتی، شما با داشتن محصولی که خود را از رقبا متمایز می کند، مزیت رقابتی کسب می کنید. نمونه هایی از تمایز محصول عبارتند از امکانات بیشتر، کیفیت چمشگیر و عملکرد پیشرفته. شرکتهایی که از استراتژی مدیریت متفاوت استفاده میکنند، اغلب میتوانند قیمت بالاتری را برای کالاهای خود در نظر بگیرند که منجر به حاشیه سود بالاتر میشود.
3. استراتژی تمرکز بر هزینه
این استراتژی از فلسفه اساسی استراتژی مدیریت هزینه استفاده می کند اما با تمرکز خاص بر یک بخش خاص از بازار! با هدف قرار دادن یک بخش خاص و توسعه یک استراتژی بازاریابی هدفمند برای پیگیری این بخش، می توانید با هزینه کمتری نسبت به رقبای خود تبلیغ کنید. شما می توانید از این مزیت هزینه برای انتقال پس انداز به مشتریان خود استفاده کرده و فروش هدفمند خود را بالا ببرید.
4. استراتژی تمرکز بر وجه تمایز
استراتژی تمرکز بر وجه تمایز، یک محصول تخصصی را به یک بخش خاص از بازار ارائه می دهد تا کل بازار. به یک پیمانکار نظامی فکر کنید که فقط به نیروهای مسلح خدمت می کند یا یک قطعه ساز که فقط پیچ و بلبرینگ را برای نوع خاصی از کارخانه ارائه می دهد. این شرکت ها تنها می توانند به تعداد محدودی از مشتریان خدمات ارائه دهند، اما در زمینه های تخصصی خود سرآمد هستند.
دیدگاهتان را بنویسید