مدیریت منابع انسانی (HR) ضرورت یا تشریفات؟

فهرست مطالب
تصور کنید مدیر یک کسب و کار هستید. بعد از برنامه ریزی برای استخدام نیروهای بخش فنی، مالی، خدماتی، اداری و … اکنون به تشکیل بخش منابع انسانی سازمان خود می اندیشید.
در نظر داشته باشید که تقریبا همه کسب و کارها بصورت روزانه درگیر مسائلی هستند که به نوعی زیر مجموعه حوزه منابع انسانی محسوب می شوند. مهمترین آنها را می توان استخدام، اخراج، جابجایی نیروها، مشکلات فردی کارمندان، حواشی ناشی از روابط کاری و…
در چینین وضعیتی، این سوال شاید برای شما هم آشنا باشد. منابع انسانی (HR) برای یک کسب و کار یک ضرورت است و حتما باید برای هزینه های مالی، زمانی و … آن برنامه ریزی کرد، یا صرفا یک تشریفات است و می توان آن را به تعویق انداخت؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید تعریف دقیق و شرح وظایف را بدانید. سپس با بررسی نیاز سازمان خود جواب خود را بیابید. لازم به ذکر است که منظور ما در این مقاله راه اندازی واحد منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و حتی متوسط نیست.
تاریخچه و نامگذاری:
جان آر. کامنز، یک اقتصاددان نهادی آمریکایی، برای اولین بار در کتاب خود با نام «توزیع ثروت» که در سال 1893 منتشر شد، اصطلاح «منابع انسانی» را ابداع کرد. با این حال، جورج التون مایو به عنوان بنیانگذار مدیریت روابط انسانی (HR) شناخته می شود. به او لقب پدر منابع انسانی را نیز داده اند. او به عنوان یک استاد مشهور، در مطالعات هاثورن، که دانش مورد استفاده در منابع انسانی را تولید کرد، شرکت کرد. کتاب «مشکلات انسانی یک تمدن صنعتی» که به مدیریت کارکنان سازمان کمک شایانی کرده است، نوشته التون مایوست. منابع انسانی یا Human Resources به اختصار (HR) نامگذاری می شود.
منابع انسانی چیست؟
تیم منابع انسانی افرادی هستند که در یک سازمان وظایف مهمی مانند استخدام و آموزش کارمندان، بهبود عملکرد کارکنان و …را برعهده دارند. متخصصان این بخش آموزش دیده اند تا به خوبی با مردم کار کنند، تعارضات را حل کنند و فرهنگ محیط کار ایمن و سازنده را ترویج کنند. آن ها قوانینی را که میتواند بر شرکت و کارمندان آن تأثیر بگذارد، بهروز نگه می دارند. اما این ها تمامی وظایف آن ها نیست. اگر به توصیف دقیقی از وظایف این بخش نیاز دارید، این مقاله را مطالعه فرمایید.
متخصصان این حوزه، با توجه به اهمیت و نقش بسیار مهم بخش منابع انسانی در مقالات جدید خود از واژه “سرمایه های انسانی” نیز استفاده می کنند.
اگر برای استخدام به شرکتی رزومه فرستادید، رزومه شما توسط افراد این تیم بررسی می شود. فرایند مصاحبه برای استخدام شما توسط آن ها برنامه ریزی می شود. وظایف، حقوق و مزایای شما در سازمان، توسط این تیم مدیریت شده و برنامه ریزی جهت آموزش شما توسط آنها پیش می رود.
بسیاری از کسب و کارها منابع انسانی یا HR را دروازه موفقیت یک سازمان می دانند. بنابراین این بخش نقش مهمی در هر کسب و کار دارد. به بیان دیگر، خدمات این بخش شامل هر چیزیست که به مدیریت و توسعه کارکنان در سازمان مربوط می شود.
نقش منابع انسانی چیست؟
بخش منابع انسانی بر جذب و حفظ کارمندان در یک شرکت متمرکز است. این بخش معمولاً کارمندان را پیدا می کند، استخدام می کند (و اخراج می کند) و آموزش می دهد. بر روابط کارکنان نظارت می کند و برنامه های سودآور را مدیریت می کند. این مکانی است که یک کارمند با سؤالاتی در مورد موقعیت خود در شرکت، برای رسیدگی به نگرانیها و شکایات خود میرود.
نقش کلیدی در توسعه:
این بخش نقش کلیدی در توسعه، تقویت و تغییر فرهنگ یک سازمان ایفا می کند. افراد این تیم مهم هستند زیرا می توانند از ماهیت فکری خود برای ایجاد منابع بیشتر با به کارگیری دانش، مهارت و فناوری بهترین استفاده را ببرند. ارتقای کیفیت مهارت های تمام کارمندان یک شرکت، به گونه ای که بتوانند منابع بیشتری ایجاد کنند، به عنوان توسعه منابع انسانی شناخته می شود.
پایداری برای یک سازمان:
پایداری بخش اصلی و مهمی ست که تمام شرکت هایی که در جهان فعالیت می کنند، برای رسیدن به آن مورد تشویق قرار می گیرند. سازمان ها برای رسیدن به پایداری با یک دیگر رقابت می کنند. بنابراین می توان رسیدن به پایداری را یک هدف سازمانی دانست. این بخش نقش مهمی برای رسیدن سازمان به اهدافش ایفا می کند. همچنین با ایجاد یک محیط تجاری خوب، عملکردی روان را برای کارمندان به ارمغان می آورد و تمرکز تیم را روی اهداف سازمان سوق می دهد.
ستون نامرئی یک سازمان:
منابع انسانی بخشی از همه مشاغل ماست! زیرا ساختار سازمان را تنظیم می کند. عملکرد این بخش در سازمان شما مشخص می کند که کسب و کار شما دوام می آورد یا سقوط می کند؟ عملکرد حرفه ای افراد این بخش مانند یک ستون عمل کرده و می تواند آینده ای روشن و گسترش کسب و کار شما را تضمین کند.
چرا منابع انسانی مهم است؟
چه در حال راه اندازی یک کسب و کار کوچک باشید و چه در حال توسعه ی یک کسب و کار بزرگ، همیشه به یک تیم عالی در پشت صحنه نیاز دارید تا عملیات کار را به خوبی اجرا کنند، بر اجرای امور روزانه توسط کارمندان به خوبی نظارت کنند، سیستم تشویق و تنبیه را برنامه ریزی کنند و روابط و فرهنگ کاری بین کارمندان را مدیریت کنند.
همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، تیم منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و متوسط معمولا به صورت برون سپاری و طی یک قرارداد همکاری شکل می گیرد.
شما برای موفقیت در کسب و کار خود، علاوه بر یک ایده خوب و یک محصول با کیفیت، به تیم منابع انسانی برای هماهنگی امور نیاز دارید. تیم منابع انسانی با مراقبت از کارمندان شما، محیطی سازنده و پویا ایجاد می کنند که افراد با احساس حس ارزشمندی و انگیزه، برای ماندن در شرکت بهترین نسخه ی خود را ارائه کنند.
خودمانی:
بخش منابع انسانی (HR) یک شرکت، چرخه ی حیات یک کارمند را از زمان استخدام تا بازنشستگی شکل داده و مدیریت می کند. هدف این بخش جذب نیروی کار مستعد و وفادار است که در نهایت به نفع شرکت و کارمندان است. یک مدیر منابع انسانی با مدیریت استراتژی ها، سرمایه گذاری ها، روندها و وضع قوانین در سازمان، نیروی کار را به سمت بهبود هدایت می کنند. رفع سوء تفاهم بین کارکنان و کارفرمایان آنها که جزء ضروری هر کسب و کاری است، صرف نظر از اندازه سازمان، به عهده این بخش است.
به طور کلی وظیفه این بخش به حداکثر رساندن بهره وری کارکنان و محافظت از سازمان در برابر هر گونه مشکلی است که ممکن است در نیروی کار ایجاد شود.
دیدگاهتان را بنویسید