کوچینگ کسب و کار، یک انتخاب یا یک نیاز؟

فهرست مطالب
کوچ کسب و کار به دغدغه ی اصلی مدیران تبدیل شده است. چه یک مدیر پرمشغله با چندین نفر پرسنل باشید. چه صاحب یک کسب و کار کوچک محلی، حداقل یک بار به کوچینگ کسب و کارتان فکر کرده اید. اما این اقدام واقعا کارآمد است؟ یا فقط کار و دغدغه ای جدید به حجم زیاد کارهای شما اضافه و شمارا درگیر تر از قبل می کند؟
برای پاسخ به این سوال ابتدا باید تعریف صحیح و واقع گرایانه ای از کوچینگ کسب و کار داشته باشید.
بیزینس کوچینگ چیست و کوچ کیست؟
بیزینس کوچینگ امروزه برای مدیران و صاحبان مشاغلی که می خواهند، خود و شرکت هایشان را ارتقا دهند؛ به یک روش رایج و مهم تبدیل شده است. به طور خلاصه، کوچینگ کسب و کار یک رابطه مشترک بین صاحب یا مدیر عامل کسب و کار و یک کوچ حرفه ای کسب و کار است. که هدف آن توسعه استراتژیک یک شرکت موفق است. کوچینگ به معنای همراهی شانه به شانه و کمک غیر مستقیم به افراد برای شناخت و درک بیشتر توانایی هایشان است.
یک کوچ، با استفاده از علوم مختلف و تجربیات خود می تواند تمرکز لازم را در افراد شکل بدهد. این ممکن است شامل مواردی مانند تعریف اهداف، ایجاد استراتژیهایی برای رشد، یا طراحی برنامهای برای احیای یک برند در حال مبارزه در بازار رقابت باشد.
کوچ کسب و کار چه کاری انجام می دهد؟
به طور کلی یک کوچ کسب و کار حرفه ای، تماما نقش یک همراه معتمد و یک تکیه گاه محکم را ایفا می کند. به طور ویژه یک کوچ در شرکت مشاوره مدیریت آریامانا به شما کمک می کند چشم اندازی برای کسب و کار خود طراحی کنید که با ارزش های شما و اهدافی که برای زندگی خود دارید هماهنگ باشد.
با در دست داشتن این چشم انداز، کوچ کسب و کار راهنمایی، پشتیبانی و مسئولیت پذیری لازم برای تعیین و حرکت در اهداف خود را به شما ارائه می دهد. کوچ به شما این امکان را می دهد که کسب و کار خود را از جایی که هست به جایی که می خواهید ببرید. همچنین به شما کمک می کند تا در مسیر ناهموار اداره کسب و کار خود به نرمی حرکت کنید.
کوچ کسب و کار به عنوان شریک در حل مشکلات، به شما کمک می کند برای غلبه بر موانعی که در مسیر رسیدن به اهدافتان با آنها مواجه می شوید، از ظرفیت درونی خود بهتر استفاده کنید.
کوچینگ را زیر ذره بین ببریم
با نگاهی جزئی تر می توان گفت کوچینگ بر شناسایی و رسیدگی به مسائل خاصی که در کسب و کار یا حرفه خود با آن مواجه هستید تمرکز دارد.
کوچ با شما همکاری می کند تا در کنار هم راه حل های سفارشی سازی شده ای را ایجاد کنید. شرایط و چالش های منحصر به فرد شما و کسب و کارتان را برطرف کند. در موقعیت های مختلف برای کمک به شما در دسترس است. راهنمایی های مستمر ارائه می دهد.
کوچ به شما کمک می کند تا در هنگام بروز چالش ها در مسیریابی درست اهدافتان قرار بگیرید.
عملکرد شخصی سازی شده کوچ کسب و کار
کوچِ حرفه ای اطمینان حاصل می کند که متمرکز و با انگیزه باقی میمانید. او میتواند تشویق و حمایت لازم برای غلبه بر موانع و حفظ شتاب را برای شما فراهم کند، از تکنیکهای پرسشگری قدرتمند استفاده میکند و به شما کمک می کند تا ارزشها، انگیزهها و آرزوهای خود را کشف کنید. در نهایت شما با همراهی کوچ می توانید به درک عمیقتری از خود و اهدافتان دست پیدا کنید.
به یاد داشته باشید که کوچینگ کسب و کار یک تجربه شخصی سازی شده است و شما را قادر می سازد تا بلافاصله یادگیری را در موقعیت های دنیای واقعی به کار ببرید. مربی هنگام اجرای تغییرات راهنمایی می کند و رویکرد مستقیم و عملی تر برای توسعه مهارت را تسهیل می کند.
به طور اختصار یک کوچ کسب و کار به شما مدیر کسب و کار کمک می کند:
- کسب و کارتان را احیا کنید
- اهداف و نیازهای کسب و کارتان را شفاف سازی کنید
- یک کسب و کار موفق را به کسب و کار بزرگتری تبدیل کنید
- یک کسب و کار جدید از ابتدا پایه ریزی کنید
- کسب و کار خود را به سطحی حرفه ای تر ارتقا دهید
- یک کسب و کار کوچک و محلی را توسعه دهید
- در کار و زندگی تعادل ایجاد کنید و…
چرا به کوچینگ کسب و کار نیاز داریم؟
آمارهای رسمی نشان می دهد که تقریباً 96٪ از مشاغل جدید در طول 10 سال اول با شکست مواجه می شوند. تنها 4 درصد از مشاغل موفق میشوند دهمین سال حیات خود را جشن بگیرند. البته که این آمار در کشور ما ایران، با توجه به مشکلات زیر ساختی در اقتصاد، بسیار ضعیف تر است.
شما مدیر کسب و کار قطعا برای حفظ سرمایه، افزایش سودآوری و پایداری سازمانتان به بیزینس کوچینگ نیاز دارید. یک کوچ کسب و کار، خود را مسئول میداند که به صاحبان کسب و کار کمک کند تا در مسیر خود باقی بمانند و به طور مداوم پیشرفت کنند.
بیزینس کوچ به جای آنکه راه حل چالش فعلی شما را در چند خط به شما بدهد، مشکل را ریشه یابی می کند. همچنین به شما کمک میکند با استفاده از ذهن و توانایی خودتان چالش های خود را حل کنید. شما با انتخاب اصولی یک بیزینس کوچ حرفه ای کسب و کار خود را حرفه ای و متمایز از ده ها کسب و کار مشابه می کنید.
چه زمانی به کوچینگ کسب و کار نیاز داریم؟
برخی از مدیران و صاحبان کسب و کار به اشتباه تصور می کنند تنها بیزینس هایی که نزدیک ورشکستگی هستند به بیزینس کوچینگ نیاز دارند. به بیان دیگر اگر احساس می کنید مجموعه شما از 100 درصد پتانسیل خود استفاده نمی کند. اگر به دنبال بهبود کارایی کسب و کار خود هستید. اگر برای آینده ی کسب و کار خود چشم انداز وسیع تری در نظر دارید. یا حتی اگر از سیر فعلی کسب و کار خود رضایت دارید و به دنبال توسعه یا حفظ هستید. به بیزینس کوچینگ در کسب و کار خود نیاز خواهید داشت.
اگر در حال فکر کردن به پاسخ این پرسش هستید، که آیا به یک بیزینس کوچ در کسب و کار خود نیاز دارید؟ احتمالا با چالشی پیچیده و دشوار در کسب و کارتان روبرو هستید. چالشی که تخصص یا منابع لازم برای حل آن ها را ندارید. این چالش می تواند شامل مسائلی مانند کاهش درآمد، نرخ گردش مالی بالا، فقدان نوآوری یا مدیریت ناکارآمد باشد.
به بیزینس کوچینگ نیاز دارید اگر…
بعضی از مدیرانی که با وجود استخدام کارمندانی باهوش و مستعد، وقتی نمی توانند مشکلات کسب و کارشان را به تنهایی حل کنند، نیاز به حضور یک بیزینس کوچ را کاملا درک می کنند.
اگر ذهن شما در حال پردازش یک چالش در کسب و کارتان است، اما نمی دانید برای حل آن واقعا به چه چیزی نیاز دارید؟ به کسب و کار خود نگاه کنید! اگر برای حل مشکل پیش رو به یک نظر بی طرف نیاز دارید و فاقد الهام و دیدگاه هستید. یا مدتی است قادر به رسیدن به اهداف خود نیستید، کسب و کارتان در حال رشد نیست و به دنبال عارضه یابی این موارد هستید.
با خودتان صادق باشید و ببینید چقدر در مورد کسب و کارتان جدی هستید؟ آیا حاضرید با وجود مشکلات، کسب و کارتان را ادامه دهید؟
یک مربی کسب و کار می تواند به پر کردن شکاف های موجود در استراتژی کسب و کارتان و رشد آن به سطح بعدی کمک کند. اگر هنوز به پاسخ سوال خود دست نیافتید و به دنبال یک چک لیست برای پاسخ به این سوال هستید، در پاسخ به پرسش های پیش رو با خودتان صادق باشید:
کدام یک برای شما ارزشمندتر است: زمان یا پول؟
کارآفرینان اغلب بین زمان و پول در نوسان هستند. برخی ممکن است زمان زیادی داشته باشند، اما پول بسیار کمی داشته باشند. سایر مشاغل ممکن است بودجه قابل توجهی داشته باشند، اما زمان کافی برای انجام برنامه ریزی تجاری را نداشته باشند.
به خاطر داشته باشید که یک بیزینس کوچ در ازای خدماتش هزینه دریافت می کند. اگر زمان شما گرانبهاتر از پولتان است، یک بیزینس کوچ می تواند به شما زمان بدهد تا روی دیگر جنبه های ضروری کسب و کارتان تمرکز کنید و به عنوان یک مدیر بتوانید زمان بیشتری برای مدیریت سازمان خود صرف کنید.
آیا قبلاً یک تجارت راه اندازی کرده اید؟
یک کسب و کار تازه راه اندازی شده باید به بیزینس کوچ بسیار جدی تر فکر کند. به خصوص اگر تجربه قبلی در راه اندازی یک کسب و کار نداشته باشد. یک مربی کسب و کار می تواند به راه اندازی صحیح شرکت با برنامه ریزی قانونی، انطباق، تحقیقات بازار و توسعه ی مالی کمک کند و در همه ی ابعاد اصول مدیریت، استخدام و تیم سازی، آموزش و انگیزش تیم، سیستم سازی، استراتژی های رقابتی، طراحی مدل کسب و کار، بازاریابی و تبلیغات، مدیریت ارتباط با مشتری سازمان شما را هدایت کند.
پتانسیل بازار برای ایده کسب و کار شما چیست؟
ایده های بسیار خوبی وجود دارد اما اغلب به دلیل اجرای ضعیف شکست می خورند. خطر عدم شروع برنامه ریزی شده و هدفمند، بسیار بیشتر از هزینه همکاری با یه بیزینس کوچ است. یک بیزینس کوچ دانش گسترده ای از روندها و استراتژی ها دارد و شما ایده ای برای شروع ارائه یک پروژه در سازمان خود را دارید. نتیجه ی همکاری با یک بیزینس کوچ در این حالت می تواند مسیر درست حرکت شمارا تضمین کند. ایده پردازی با اجرای قوی، سرمایه شما را چندین برابر می کند.
چند نفر روی طرح کسب و کار شما کار خواهند کرد؟
اگر پاسخ شما “یک نفر” باشد، ممکن است بالاترین کیفیت کار را نداشته باشید. هیچ فردی در همه چیز برتر نیست. «دو دست بهتر از یکی است» یک بیزینس کوچ با دیدگاهی حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا برنامه های کاریتان در مسیر درست هدایت شوند.
چگونه می توانید در پول خود صرفه جویی کنید و همچنان کیفیت بالا را تضمین کنید؟
با یک کوچ کسب و کار مشورت کرده و نقاط قوت و ضعف کسب و کارتان را بررسی کنید. نقاط قوت را تقویت کرده و نقط ضعف خود را از بین ببرید. با تمرکز بر روی بهترین کاری که انجام می دهید، در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. این استراتژی را اجرا کنید تا به قدرت آن پی ببرید.
مربی کسب و کار برای بیزینس من چه کاری انجام می دهد؟
یک بیزینس کوچ می تواند دیدگاه های تازه، دانش تخصصی و تجربه کار با شرکت ها و صنایع مختلف را به ارمغان بیاورد. می تواند به شناسایی و تجزیه و تحلیل مشکلات، توسعه استراتژی ها و راه حل ها و ارائه راهنمایی و پشتیبانی در سراسر فرآیند اجرا کمک کند.
کسب و کارها ممکن است زمانی که در معرض تغییرات مهمی مانند ادغام هستند، یا زمانی که میخواهند عملکرد و رقابت کلی خود را بهبود بخشند، به بیزینس کوچینگ عمیق تر فکر کنند. بعضی از کسب و کارها در چنین موقعیت هایی برای انتخاب دریافت مشاوره کسب و کار، یا تصمیم به همکاری با یک مربی کسب و کار مردد می شوند. پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر این مطلب مقاله «تفاوت کوچیگ کسب و کار با مشاور کسب و کار را بدانید» را مطالعه فرمایید.
می خواهم در حرفه یا کسب و کار خود به چه چیزی برسم؟
به چالش های فعلی خود و زمینه هایی که احساس می کنید به حمایت نیاز دارید فکر کنید. برای تعریف ارزش ها، علایق، علایق و مهارت های خود وقت بگذارید. در نظر بگیرید که چه فعالیت ها و وظایفی بیشترین رضایت و رضایت را برای شما به ارمغان می آورد. اهداف حرفه ای خود را به وضوح مشخص کنید. آیا به دنبال کمک برای مهارت های رهبری، مدیریت زمان، مهارت های ارتباطی یا جنبه های خاص دیگری هستید؟ آیا به دنبال راه هایی برای تبدیل شدن به یک مدیر بهتر هستید؟
آماده ی پذیرش تغییر و کنار آمدن با عدم اطمینان هستم؟
سطح راحتی خود را با تغییر و عدم اطمینان در نظر بگیرید. کوچینگ کسب و کار اغلب شامل بررسی دیدگاه ها و روش های جدید تفکر است که ممکن است نیاز به پذیرش تغییر داشته باشد. از طریق جلسات کوچینگ، حوزههای خاصی را شناسایی میکنید که میتوانید در آنها پیشرفت کنید یا با تغییر سازگار شوید. بحث در مورد چالش ها با مربی خود امکان برنامه های عملی را فراهم می کند.
هزینه بیزینس کوچینگ
یک بیزینس کوچ با توجه به وضعیت فعلی کسب و کار شما، محدوده جغرافیایی کسب و کار و صنعت شما، مدت پروژه بیزینس کوچینگ و… هزینه های متفاوتی را دریافت می کند. در نهایت، هزینه یک کوچ کسب و کار به نیازها و اهداف خاص سازمانی که به دنبال خدمات آنهاست بستگی دارد.
کوچینگ کسب و کار مناسب من است؟
نتیجه همکاری با یک بیزینس کوچ می تواند یک تغییر بزرگ برای سازمان شما باشد. اگر احساس می کنید گیر افتاده اید، در مورد مراحل بعدی کسب و کار خود مطمئن نیستید یا برای حل یک چالش به مشکل برخوردید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک متخصص را بیاورید. به یاد داشته باشید، کمک خواستن نشانه قدرت است، نه ضعف. با همکاری با یک بیزینس کوچ مناسب، می توانید پتانسیل کامل خود را بهره برداری کنید و کسب و کار خود را به سطح بالاتری ببرید. در سرمایه گذاری روی خود و تیم خود تردید نکنید. نتیجه آن ارزشش را دارد!
خودمانی:
بگذارید در چند جمله خودمانی تر بگویم. تا وقتی خود شما به عنوان صاحب یک کسب و کار تمام قد و مصمم آماده ی پیشرفت نباشید، کوچینگ برای کسب و کار شما موفقیتی به ارمغان نمی آورد. تغییری که دنبال آن هستید نیازمند زمان، بازنگری در شیوه های قدیم، قدرت پذیرش شیوه های جدید، آموزش و اقدام جدی و همه جانبه شما مدیر کسب و کار است
و در پایان:
کوچینگ کسب و کار ابزار ارزشمندی برای توسعه حرفه ای و شامل ارزیابی نیازها، اهداف، ماهیت مهارت ها و حل چالش هایی است که می خواهید به آنها رسیدگی کنید. در صورتی که از نظر ذهنی آماده اجرا و آموزش باشید، کوچینگ قطعا برای شما یک اقدام کارآمد خواهد بود.
دیدگاهتان را بنویسید