آموزش کارکنان و نتایج شگفت انگیز آن

فهرست مطالب
اگر هنوز به اهمیت و ضرورت آموزش و یادگیری کارکنان خود پی نبردید، پیشنهاد می کنم ابتدا مقاله ی «آموزش موثر و نقش آن در رشد کسب و کار» را بخوانید. تا به خوبی با هدف آموزش، اهمیت آموزش کارکنان و انواع آن آشنا شوید.
می خواهید چه کسانی را آموزش دهید؟ و شرکت کنندگان دقیقا به چه هدفی برسند؟ تجهیزات در دسترس شما کدامند؟ چقدر برای آموزش و تمرین وقت دارید؟ بودجه ای که می توانید برای آموزش تیم خود سرمایه گذاری کنید کدام است؟
کارکنان اغلب فاقد انگیزه برای شرکت در برنامه های آموزشی هستند. بنابراین چگونه متخصصان منابع انسانی تیم خود را برای مشارکت در یادگیری تشویق می کنند؟ چگونه می توان فرصت های یادگیری را طراحی کرد تا کارکنان را به طور واقعی درگیر کند؟
اگر اکنون که با نتایج یک آموزش موثر آشنا شدید، برای انتخاب یک آموزش مناسب برای مجموعه ی خود سردرگم شده اید و سوالاتی مثل سوالات مطرح شده دارید، این مقاله برای شماست.
از فواید آموزش در سازمان آگاه باشید
به طور کلی، آموزش کارکنان، افراد را با مهارت ها و دانش های ضروری، برای موفقیت در نقش هایشان مجهز می کند. این رویکرد تضمین می کند که کارکنان به طور مداوم در حال توسعه هستند و همگام با تقاضاهای مشتریان و ارباب رجوع، حال تغییر حرفه ای سطح مهارت خود هستند. آموزش نه تنها عملکرد کارکنان، بلکه انگیزه و تعامل در محیط کار را نیز افزایش می دهد.
1. افزایش مهارت کارکنان
با اجرای استراتژی هایی نظیر آموزش حرفه ای، سازمانها میتوانند نیروی کار آگاه، ماهر و با انگیزه را پرورش دهند. بنابراین آموزش موثر کارکنان برای رشد و موفقیت هر سازمانی حیاتی است و نقش مهمی برای سازمان ها و موفقیت اقتصادی آنها دارد. سازمان ها با به روز نگه داشتن دانش کارکنان، ارتقاء مهارت و ایجاد دانش اضافی، گامی به سمت دستیابی به اهداف خود بر می دارند. نکته اصلی این است که کارکنان شایسته، توانمند و جاه طلب کارآمدتر کار می کنند تا نتایج بهتری کسب کنند.
2. ایجاد چشم انداز در سازمان
یادگیری در محل کار چشم اندازهای جدیدی را باز می کند و اشتیاق و انگیزه بیشتری در کار ایجاد می کند. واضح است که کارکنان الهام گرفته و جاه طلب دقیقاً همان افرادی هستند که هر سازمانی می خواهد. آنها ایده های جدیدی را به ارمغان می آورند و به فضای کاری بهتر و همکاری هماهنگ، کمک می کنند.
3. برند سازی
سازمان هایی که برای آموزش ارزش قائل هستند و یک برنامه یادگیری خوب ارائه می دهند، به ویژه در بین کارمندان محبوب هستند. این امر به مرور باعث برند سازی و ظهور زمینه ای برای کسب اعتبار سازمان شما خواهد بود. با ارائه فرصتهای آموزشی جذاب، نه تنها میتوانید مهارتهای درونی ایجاد کنید، بلکه میتوانید استعدادهای جدید و ارزشمندی را به سازمان خود جذب کنید.
4. افزایش اعتماد به نفس کارکنان
بهطور کلی یادگیری در محل کار، به خصوص یادگیری گروهی همان چیزیست که میتواند اعتماد بهنفس کارکنان را افزایش دهد و آنها را به کار کردن علاقهمندتر کند. همچنین آن ها با این روش میدانند برای موفقیت بیشتر باید در قالب گروه تلاش کنند و روحیه رقابت طلبی آن ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. آموزش تیمی کارمندان میتواند برگ برندهی یک مجموعه برای پیشرفت محسوب شود.
5. ایجاد تعامل
کارمندان غیرفعال، آن هایی که فعالانه به دنبال ایدههای جدید نیستند یا در کار گروهی مشارکت نمیکنند، میتوانند بر روحیه همه تأثیر بگذارند، به طوری که بهرهوری همه کاهش یابد. شما باید همواره به دنبال فرصت هایی باشید که کارکنان را درگیر و روحیه آنها را تقویت کنید.
ارائه فرصت آموزشی به کارکنان، نشانه ی قدردانی سازمان از آن هاست. این امر به کارکنان کمک می کند احساس کنند مهم هستند و در عین حال تعامل و روحیه را نیز بهبود می بخشد. زیرا کارمندانی که احساس ارزشمندی می کنند، از رضایت شغلی بالاتری نیز برخوردار هستند.
6. افزایش بهره وری
آموزشهای حرفه ای میتوانند مجموعه مهارتها را افزایش داده و شور و شوق را در مورد پروژه و یا وظایف دوباره تقویت کنند. کارکنانی که به طور اصولی و هدفمند آموزش می بینند استانداردها و انتظارات کیفیت مشترکی با سازمان خواهند داشت. بنابراین ارائه ی فرصت آموزشی به کارکنان بهره وری آن ها را افزایش خواهد داد.
7. پرورش فرهنگ درست در سازمان
آیا تا به حال شنیده اید که نمی توان به یک کارمند قدیمی را آموزش داد؟ این یک طرز فکر بسته و یک دیدگاه غلط است که باتجربه ترین کارکنان شما را بی ارزش می شمارد. ارائه ی آموزش در یک سازمان می تواند به یکپارچگی سازمان کمک کرده، شکاف هارا از بین ببرد و به کارکنان نشان دهد که سازمان برای آن ها ارزش قائل است.
سازمان ها، به ویژه سازمان های بزرگ، با ارائه آموزش گروهی، فردی و … می تواند ثبات را القا کند و یک فرهنگ صحیح را در سازمان خود ایجاد کند.
چه کسانی به آموزش نیاز دارند؟
بگذارید حرف آخر را اول بزنم! همه افراد در یک سازمان، در تمامی مراحل شغلی خود به آموزش نیاز دارند. کسانی که به تازگی استخدام و به مجموعه اضافه شده اند، سرگروه ها، مدیران میانی، مدیران ارشد و حتی کسانی که در آستانه ی بازنشستگی هستند. آموزش در یک سازمان، از روز اول تا روز آخر بسیار حائز اهمیت است.
تفاوت بین آموزش اولیه و آموزش توسعه محور کارکنان چیست؟
آموزش اولیه و آموزش توسعه محور کارکنان تفاوت های زیادی با هم دارند. مهم است تفاوت این دو را به خوبی بدانید تا بتوانید آموزشی مناسب و هدفمند را برای سازمان خود در نظر بگیرید.
زمان بندی: آموزش اولیه فرآیندی کوتاه مدت است که بر کسب مهارت های فوری تمرکز دارد. این اغلب زمانی ارائه می شود که کارکنان به یک سازمان می پیوندند یا نیاز به یادگیری چیز جدیدی برای اجرای نقش کاری خود دارند. آموزش توسعه محور اما یک فرآیند طولانی مدت است که بر رشد و پیشرفت در طول زمان تمرکز دارد و به یک شغل یا نقش خاص محدود نمی شود.
هدف: آموزش با هدف رفع نیاز های فعلی کارکنان و رفع شکاف های شایستگی و مهارتی ارائه می شود. برای مثال هنگامی که یک نیرو به تازگی به مجموعه اضافه می شود نیاز به آموزش دارد. اما آموزش توسعه محور به اهداف متعالی تر و تبدیل یک کارمند معمولی به یک کارمند توانمند در ابعاد مختلف می پردازد. مانند رشد فردی، ذهنی و مهارت های پیشرفته تر.
آموزش را از کجا شروع کنیم؟
در سالهای اخیر اهمیت و پرداختن به مقوله آموزش و توسعه کارکنان بسیار پر رنگ شده است. مدیران هوشمند این موضوع را در اولیت های کاری خود قرار داده اند. انتخاب روش و نوع آموزش مورد نیاز سازمان، مهم ترین قدم در شروع آموزش به کارکنان است. موارد بسیاری مانند سرمایه، اهداف، زمان در دسترس، منابع و بودجه شما می تواند انتخاب های شما را تحت تاثیر قرار دهد.
این انتخاب می تواند شامل یادگیری عملی، آموزش های شبیه سازی شده، دوره های آنلاین، وبینارها و… متغیر باشد. بنابراین شما خود به عنوان مدیر سازمان، بررسی دقیق شرایط سازمان خود باید بهترین روش آموزشی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. اما برای اجرای اصولی این قدم، چند نکته ی مهم را مد نظر قرار دهید:
1. ارتباط برقرار کنید
هدف، ارتباط و ارزش نقش کارمند در سازمان را به وضوح بیان کنید. اغلب، یک مدیر به سرعت با یک کارمند در مورد مسئولیت هایش صحبت می کند. اگرچه مدیر ممکن است فکر کند این کارآمدترین راه برای پوشش مطالب است، اما معمولاً در بلندمدت دافعه ای شدید ایجاد خواهد کرد. قطعا دادن حجم زیادی از آموزش ها، اطلاعات و … سازمان در یک زمان کوتاه به هر فردی، کمترین بهره وری را خواهد داشت.
2. یک مربی مناسب انتخاب کنید
هنگام آماده کردن فرایند آموزش در سازمان، انتخاب مربی مناسب مهم است. مدیران اغلب بهترین کارمندان خود را برای آموزش سایر کارکنان انتخاب می کنند. با این حال، کسانی که در مشاغل خود خوب عمل می کنند، لزوماً در توضیح اینکه چه چیزی آنها را تا این حد مؤثر می کند خوب نیستند. به هر حال، اگر مهارت ها به طور طبیعی برای آنها در محیط کار به وجود آمده است، ممکن است در مورد چگونگی توسعه آنها فکر زیادی نکرده باشند!
خلاقیت مربی را در نظر بگیرید
قطعا کارکنان یک سازمان سبک های یادگیری متفاوتی با یکدیگر دارند. آنها با شنیدن، دیدن و یا با انجام دادن یاد می گیرند. یک مربی خلاق می تواند با ادغام موثر انواع روش های ارتباطی، تسلط را به بهترین وجه تضمین کند.
راه های خلاقانه ی بسیاری برای آموزش کارکنان وجود دارد. برای مثال می توان یک دفترچه راهنما طراحی کرد که در آن اصطلاحات مهم، رویههای اداری و بهترین شیوهها بیان می شود. به احتمال زیاد، هر بار که یک کارمند جدید آموزش می بیند، سؤالات یکسانی به وجود می آید. بنابراین، دفترچه ی راهنما در چنین موقعیتی زمان شما را نجات می دهد و بسیاری از گره های ذهنی کارکنان را باز می کند. به دفترچه راهنمای آموزشی به عنوان یک سند در حال تحول نگاه کنید!
3. بازخورد را تقویت کنید
کارکنان را تشویق کنید که سؤال بپرسند، بازخورد خود را به اشتراک بگذارند و به تمرین ادامه دهند. یک کارمند جدید با دیدگاهی تازه، ممکن است راه هایی را برای بهبود عملیات کسب و کار شما شناسایی و پیشنهاد کند. علاقه شما به نظرات آنها به تقویت مشارکت آنها در تیم کمک می کند.
علاوه بر این، می توانید زمانی را برای کارمند ترتیب دهید تا فرم بازخورد رضایت و اثربخشی جلسه آموزشی را تکمیل کند. بازخوردی که به دست می آورید می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای بهبود جلسات آموزشی و مربی تعیین شده ارائه دهد.
4. برنامه های آموزشی را شخصی سازی کنید
درک اینکه هر کارمند نیازها، ترجیحات یادگیری منحصر به فرد و آمادگی ذهنی متفاوتی دارد، حیاتی است. برنامه های آموزشی باید با شرایط فردی شرکت کنندگان و کاربردی بودن آموزش برای آن ها همسو باشد تا یادگیری موثرتر شود.
این امر تضمین میکند که کارکنان محتوا و منابعی را دریافت میکنند که با سطح مهارت، سبکهای یادگیری، زمان مناسب و خواسته های شغلی آن ها منطبق است. در این حالت یادگیری برای کارکنان جذاب تر و هدفمندتر خواهد شد.
بنابراین برنامه های آموزشی را از نظر محتوا، نحوه ی اجرا، زمان برگزاری و … متناسب با سازمان و کارکنان خود شخصی سازی کنید.
5. یادگیری دیجیتال و موبایل را در آغوش بگیرید!
اهمیت و قدرت دنیای دیجیتال را دست کم نگیرید. ایجاد یک محیط کار پویا و مدرن به انعطاف بالایی در یادگیری نیاز دارد. آموزش هایی که در بستر فضای مجازی مثل موبایل قابل اجرا هستند، افراد را قادر می سازند در هر زمان و هر مکان به آن دسترسی داشته و متناسب با برنامه های روزانه، وقت آزاد و سبک زندگی خود از آن ها استفاده کنند. این نوع آموزش برای یادگیری های بلند مدت و مداوم و مهارت های نرم، مناسب و موثر است.
6. از یادگیری تجربی استفاده کنید
یادگیری تجربی نوعی از یادگیری ست که در آن از طریق انجام یک فرایند، آن را به افراد آموزش می دهند. این نوع آموزش به سبب اینکه افراد با اجرای فوری در محیط آموزشی اشتباهات خود را اصلاح کرده و روند صحیحِ اجرا را فرا می گیرند، بسیار موثر است.
یادگیری تجربی به کارکنان بستر مناسبی را ارائه می دهد تا آن ها در حین کار آموزش دیده و با شبیه سازی و اجرای آنچه آموزش دیده اند در مواقع لازم و واقعی، با کاربرد آن به صورت تجربی آشنا شوند. این نوع آموزش به خصوص برای مهارت های فنی موثر است. در مواردی که یادگیری تجربی در حین کار ممکن نیست، می توانید با تمرین فعالیت در کلاس آموزشی، فرصت تجربه ی اجرا را به کارکنان بدهید.
7. سبک های مختلف یادگیری را بگنجانید
پذیرش تنوع در سبک های یادگیری در بین کارکنان ضروری است. به اجرای یک نوع ثابت از نحوه ی اجرای آموزش اکتفا نکنید و موارد آموزشی جذاب ایجاد کنید. برنامه های آموزشی باید شامل عناصری برای یادگیرندگان دیداری، شنیداری و حرکتی باشد تا از یادگیری مؤثر برای همه اطمینان حاصل شود.
مواد آموزشی موثر باید جذاب، آموزنده و متناسب با نیازهای شرکت کننده باشد. استفاده از ابزارهای مختلف مانند عرشه اسلاید، ارائه های ویدئویی، دوره های آموزش الکترونیکی و فعالیت های تعاملی می تواند تجربه یادگیری را افزایش دهد. این رویکرد به ایجاد یک محیط یادگیری فراگیرتر و جذاب تر کمک می کند.
8. از ابزارهای دیجیتال استفاده کنید
ابزارهای دیجیتال آموزش را متحول کرده و امکان سفارشی سازی و بازخورد فوری را فراهم می کنند. این ابزار با بهبود تجربه ی یادگیری برای شرکت کنندگان، آموزش را جذاب تر و کارآمدتر می کنند. برای مثال استفاده از عناصری مثل ویدیو پروژکتور، پاورپوینت های مرتبط و کاربردی، امکان نظرسنجی آنلاین و فوری … و ترکیب و استفاده ی خلاقانه از آن ها می تواند انگیزه برای آموزش را در شرکت کنندگان افزایش دهد.
راه های خلاقانه ی بسیاری برای استفاده از این ابزارها وجود دارد. مانند طراحی چالش ها، بازی های گروهی، امتیاز بندی در کلاس و …
9. فرهنگ یادگیری مستمر را ایجاد کنید
ایجاد فرهنگ یادگیری مستمر در سازمان کارکنان را تشویق می کند که به روز و با انگیزه بمانند. این را می توان با ارائه فرصت های آموزشی مداوم، منابع توسعه حرفه ای و گزینه های یادگیری خودگردان به دست آورد. تأکید فزاینده ای بر پرورش فرهنگ یادگیری مستمر در سازمان خود داشته باشید. شما به عنوان یک مدیر با تشویق کارکنان سازمان خود به آموزش، یادآوری کنید به یادگیری بهعنوان یک فرآیند مداوم و نه یک رویداد یکباره نگاه کنند.
10. به روز رسانی برنامه های آموزشی
بدیهی ست برنامه های آموزشی باید با توجه به نتایج اجرای آن ها توسط کارکنان و همچنین توسط متخصصان بررسی و به روز رسانی شوند.
برای این منظور شما به عنوان یک مدیر باید تعادل مناسبی بین ارزیابی آموزش ها توسط شرکت کنندگان و ارزیابی تخصصی توسط متخصصان و کارشناسان مربوطه برقرار کنید.
1) مکانیسم های بازخورد را طراحی کنید
فرایندی را برای اجرای ارزیابی و دریافت بازخورد از کارکنان خود نسبت به فرایند آموزشی و یادگیری در فاصله های زمانی مشخص، در سازمان خود طراحی و اجرا کنید. این مکانیسم های بازخورد به سنجش اثربخشی و مفید بودن برنامه های آموزشی کمک می کند. این رویکرد امکان بهبود مستمر را فراهم می کند و تضمین می کند که آموزش با اهداف سازمانی و نیازهای کارکنان همسو باقی می ماند.
2) مکانیسم های بازخورد را طراحی کنید
شرایط را برای ارزیابی و به روز رسانی منظم برنامه های آموزشی توسط کارشناسان مرتبط فراهم کنید. این کار در جریان روندها و پیشرفت های صنعت، برای حفظ تأثیر و ارتباط آموزش بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.
از متخصصان در توسعه و ارائه ی آموزش، همواره دقت، ارتباط مطالب، کیفیت محتوایی و… را بررسی کرده و کیفیت و اعتبار محتوای آموزش سازمان شمار را افزایش می دهند.
11. آموزش گروهی را فراموش نکنید
همانطور که قبلا در مقاله ی « آموزش تیم سازی حرفه ای جامع ترین اصول تیم سازی» تاکید کردیم، آموزش تیم می تواند فرهنگ خلاقیت و همکاری را تقویت کند و منجر به راه حل های نوآورانه و توسعه محصول جدید شود. کارمندانی که به صورت گروهی دوره های آموزشی را می گذرانند، به احتمال زیاد روحیه بالاتری دارند و کار را سریعتر و بهتر انجام می دهند.
آموزش های خوب گروهی باید منجر به کسب مهارت ها یا دانشی شود که در اهداف یادگیری منعکس شده است. آموزشهای واقعاً تأثیرگذار و طولانیمدت یک گام فراتر میرود، و اعضای تیم متوجه تعامل بیشتر با کارشان میشوند. در این حالت میل کارمندان به انجام بهتر کارشان برای قدردانی از اعتماد سازمان به آنها و احساس تعلقشان به سازمان بیشتر خواهد شد.
12. همسو کردن آموزش با اهداف سازمانی
سازمان ها در شرایط مختلف می توانند اهداف کوتاه مدت، بلند مدت و متغیری داشته باشند. بنابراین هماهنگ کردن برنامه های آموزشی با اهداف استراتژیک و زمان بندی شده سازمان بسیار مهم است. این همسویی تضمین می کند که آموزش نه تنها برای کارکنان مفید است، بلکه به موفقیت کلی سازمان نیز کمک می کند.
13. معجزه ی پیگیری و تداوم
شما آموزش هارا طراحی، اجرا و بررسی کردید. فرهنگ یادگیری را در سازمان خود ایجاد کردید و کارکنان به صورت منظم در حال یادگیری هستند. روند آموزش به صورت مستمر در حال ارزیابی و بهبود است و پیشرفت مهارت کارکنان با اهداف سازمان همسو و هم جهت است. در چنین موقعیتی پیگیری و تداوم شما معجزه را در سازمان رقم می زند!
برای حفظ این سیستم آموزشی در سازمان خود باید به طور مداوم امور را پیگیری کنید. به عنوان مثال برای ارزیابی عملکرد کارمند در شغل جدید، جلسات بررسی پس از آموزش را برنامه ریزی کنید. هنگامی که کارمند مستقر شد، یک جلسه آموزشی کوتاه دیگر را برای رسیدگی به مهارت ها یا وظایف سطح بالاتر و پاسخ به پرسش های جدید او برنامه ریزی کنید.
همچنین، به یاد داشته باشید که پیشرفت فرد را که در فرآیند بررسی عملکرد کارکنان شما حیاتی است، مستند کنید. این مستندات به شما کمک می کند زمانی که کارکنان عملکرد ویژه ای دارند، به رسمیت شناخته شود و آن ها برای فعالیت های تاثیر گذار و مثبت تشویق شوند.
جمع بندی
انگیزه و آموزش در حین کار برای عملکرد کارکنان در سازمان و همچنین بهبود چشم انداز شغلی گسترده تر آنها بسیار مهم است. برای یک سازمان، توانایی آن برای تکامل و رقابتی ماندن تا حد زیادی به مهارت ها و شایستگی نیروی کار آن بستگی دارد. آموزش می تواند یک عامل بسیار مهم در موفقیت یک سازمان باشد. همچنین یکی از مهم ترین استراتژی ها برای سازمان ها در نظر گرفته می شود تا به کارکنان کمک کند دانش و مهارت های لازم برای رویارویی با چالش های محیطی را کسب کنند.
به عنوان یک مدیر، کارآفرین و صاحب کسب و کار باید چشم انداز دقیق، فواید و شرایط آموزش برای سازمان خود را بدانید.
دیدگاهتان را بنویسید