میکرو لرنینگ (Micro-learning) | شیوه ی مدرن یادگیری

فهرست مطالب
اگر آموزش های طولانی برای شما و کارکنان سازمان شما دشوار است. اگر می خواهید برای حفظ دانش در ذهن کارکنان خود اقدامی حرفه ای انجام دهید، باید دنبال یک راه حل ماهرانه برای ادامه ی روند آموزشِ کسب و کار خود باشید. یک رویکرد کوچک مثل تغییر نوع آموزش در چنین موقعیت هایی می تواند باعث تقویت تعامل آموزشی و ارتقای دانش کارکنان شما شود. میکرولرنینگ (Micro-learning) یا یادگیری خُرد از شیوه های مدرن یادگیری است که از آموزش های الکترونیکی معمولی، بسیار جذاب تر و در عین حال ارزان تر است. اگر چه مهم است بدانید که این نوع آموزش لزوما بهترین نوع برای هر نیاز آموزشی نیست، اما برای آموزش شرکتی و تجاری موثر و مفید خواهد بود.
برای بدست آوردن دیدی جامع به این نوع آموزش، این مقاله را تا انتها بخوانید. آنگاه می توانید به عنوان یک مدیر به خوبی بررسی کنید که این نوع آموزش چقدر مناسب کارکنان سازمان شماست؟
آموزش خُرد چیست؟
اگر هنوز با تاثیرات آموزش کارکنان و نقش آن در رشد کسب و کار خود آگاه آشنا نیستید، پیشنهاد می کنم مقالات مربوطه را مطالعه کنید و سپس بیایید در اولین قدم با مفهوم این نوع آموزش آشنا شویم. به هر نوع آموزش کوتاهی که محتوای مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهد «آموزش خُرد» می گویند. این آموزش ها می تواند به صورت موضوعی مستمر فصل بندی شود یا به طور پراکنده مباحث مختلف را در بگیرد. می تواند در قالب عبارات، پاراگراف های کوتاه، عکس، ویدیو (از انواع کوتاه)، قطعه های کوتاه سخنرانی، تست ها و آزمون ها، بازی ها مانند چالش های ساده ی تک صفحه ای و … باشد.
بنابراین هیچ تعریف ثابتی برای این نوع آموزش وجود ندارد. با این حال همه آموزش های مبتنی بر «آموزش خُرد» دارای یک ویژگی کلیدی هستند: مختصر بودن. همه ی این آموزش ها بر پایه ی فعالیت های کوچک برای یادگیری، در بازه ی زمانی کوتاه مدت برنامه ریزی شده اند تا مخاطبان بتوانند به راحتی آموزش ببینند. می توان گفت «آموزش خُرد» راهی برای ارائه محتوای کوتاه و متمرکز به مخاطب است.
چرا به آموزش خُرد فکر کنیم؟
در سال های اخیر طبق تحقیقات در دنیایی که مردم 9 بار در ساعت گوشیهای هوشمند خود را چک میکنند، رقابت برای جلب توجه اکنون بسیار شدید است. به همین دلیل محتوای آموزشیِ دیجیتالی کوتاهتر محبوبتر شده است.
فراگیران می توانند این آموزش ها را در حال حرکت، دقایقی قبل از جلسات، در قطار و … دریافت کنند. می توان گفت «آموزش خُرد» از زمان های کوچک صرف شده فراگیران، برای آموزش استفاده می کند و یادگیرنده را با اطلاعاتی که بعید است منجر به تغییرات ارزشمندی در رفتار و مهارت شود، بیش از حد گیج نمی کند.
مقدمه ای بر نظریه آموزش خُرد
نظریه ریز یادگیری مبتنی بر مفهومی از روانشناس آلمانی هرمان ابینگهاوس و آزمایشات او بر روی حافظه انسان است. ابینگهاوس پیشگام «منحنی فراموشی» بود که نشان میدهد مغز چقدر اطلاعات میتواند در طول زمان حفظ کند و افراد معمولاً چقدر سریع دانش جدیدی را که به دست آوردهاند فراموش میکنند؟ طبق منحنی فراموشی ابینگهاوس، افراد تنها 21 درصد از آنچه را که در یک ماه یاد می گیرند حفظ می کنند.
یادگیری خُرد چگونه برای آموزش کارکنان مفید است؟
یادگیری خُرد اطلاعات را به قطعات کوچک و قابل مدیریت تقسیم می کند و جذب و حفظ دانش را برای کارکنان آسان تر می کند. این به خوبی در برنامه های شلوغ قرار می گیرد و کارایی فرآیند یادگیری را افزایش می دهد. درسهای کوتاه و متمرکزی را ارائه میکند که به محدوده توجه کوتاه و برنامههای شلوغ نیروی کار مدرن پاسخ میدهد. این مدلِ آموزشی، امکان کسب سریع دانش و توسعه مهارت ها را فراهم می کند. به این ترتیب آن ها می توانند به طور منظم از آنها بازدید کنند و در این حالت احتمال بیشتری دارد که اطلاعات را حفظ کرده و به خوبی یاد بگیرند.
مزایای آموزش خُرد چیست؟
اکنون که با مفهوم یادگیری خُرد آشنا شدید، به خوبی می توانید مزایای این شیوه ی آموزشی مدرن را ببینید و مناسب بودن این مدل آموزشی را برای کسب و کار خود بررسی کنید:
1. دسترسی سریع، یادگیری سریع!
به خوبی می دانید که آموزش خُرد بر تکه های کوچک اطلاعات تمرکز دارد. ارائه این ماژول های آموزشی در هر فرمتی(عکس، صورت، ویدئو) سریع و آسان است. بنابراین فراگیران می توانند در کنار کارهای روزمره خود، بدون اختلال یاد بگیرند. طبق تحقیقات میکرولرنینگ، وقتی چیزی را به طور مکرر مطالعه می کنید و زمانی که نزدیک به فراموشی آن هستید دوباره آن را مرور می کنید، آن را بسیار بهتر حفظ می کنید. چنین مطالعه مکرری به خوبی با واحدهای ریز یادگیری مطابقت دارد زیرا آنها کوچک، مستقل هستند و بازگشت به آنها آسان است.
2. امکان یادگیری انعطاف پذیر را فراهم می کند
ماهیت مختصر یادگیری خُرد به این معنی است که فراگیران می توانند آن را در برنامه های شلوغ، در حال حرکت و در زمان های کوتاه یاد بگیرند. این آموزش ها همچنین برای دستگاههای موبایل و تبلت مناسب هستند. بنابراین دانلود و همراه داشتن آن ها در زمان آفلاین نیز آسان است. بنابراین به فراگیران این امکان را میدهد از یادگیری گاه به گاه هر زمان که وقت خالی دارند لذت ببرند و از هر کجا که هستند، آموزش خود را شروع کنند.
3. فراگیران می توانند مسیر خود را انتخاب کنند
یادگیری خُرد به فراگیران امکان می دهد تا خود بتوانند درباره ی موضوعات آموزش و زمانی که می خواهند به آن بپردازند، تصمیم بگیرند. سرعت آموزش خود را بر اساس بازه های زمانی خود تنظیم کنند و در نهایت یک برنامه ی یادگیری روان و شخصی سازی شده برای خود در نظر بگیرند. این انعطاف پذیری در یادگیری، آن ها را مشتاق و علاقه مند نگه می دارد. همچنین، به یادگیری عمیق آن ها کمک می کند.
4. مشارکت فراگیر بالاتر است
درگیر نگه داشتن فراگیران تا انتهای آموزش، برای مدت زمان طولانی، به ویژه برای موضوعاتی مانند انطباق و مهارت های نرم، می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. مختصر نگه داشتن محتوا و دادن آزادی به فراگیران برای انتخاب موضوعی که بر روی آن تمرکز کنند می تواند به درگیر ماندن و تمرکز آنها کمک کند.
5. فهم آسان، حفظ دانش بالاتر و خلاقیت بیشتر است
آموزش خُرد بهترین شیوه ی حک کردن در ذهن است. همچنین ارائه آموزش در بخش های کوچک به یادگیرنده این فرصت را می دهد که به جای تلاش برای جذب اطلاعات زیادی در یک زمان، روی یک ایده یا مفهوم در یک زمان تمرکز کند. آن را پرورش دهد و برای اجرای آن برنامه ریزی کند.
6. مقرون به صرفه تر است
تولید دوره آموزشی خُرد اگرچه زمان بر خواهد بود اما بسیار ارزان است. به منابع و مربیان کمتری نیاز دارد. شما حتی برای ایجاد محتوای خود به «ابزارهای یادگیری» خاصی نیاز ندارید. یک ویرایشگر محتوای معمولی این کار را انجام می دهد. البته در نظر داشته باشید باید یک پلتفرم خاص را برای انتشار و نگه داری این آموزش ها مختص سازمان خودتان در نظر داشته باشید.
7. آزادی عمل فراگیان تقویت می شود
کنترل زمان، سرعت آموزش و حتی موضوع آموزش از جذابیت های این شیوه ی آموزشی برای فراگیران است. تجربه این مدل آموزشی، در مقایسه با احساس “مطالعه جدی” شبیه بررسی برنامه اجتماعی مورد علاقه شما در تلفن هوشمند است.
8. فرصت اجرای مهارت ها را می دهد
در بسیاری از مواردی که تنها یک «راه درست» برای انجام کارها وجود ندارد، فراگیران در یادگیری خُرد نباید فقط محدود به مطالعه ی نکات شوند. آن ها با توجه به تایم آزادی که در اختیار دارند، تشویق می شوند تا در مورد اینکه کدام نکته ی آموزشی را می خواهند در تیم خود پیاده کنند فکر کنند.
برای مثال برای یک فروشنده فقط یک راه فروش وجود ندارد. بنابراین هنگامی که یک فروشنده آموزش فروش می بیند، باید در پایان هر مرحله از آموزش اقدام خود را ایجاد می کند و متعهد شود که دانش جدید خود را به مرحله عمل برساند. اجرای این مورد به کارمندان شما کمک میکند تا مهارتهای خود را توسعه داده و به اجرا برسانند.
9. بستر انتقال حرفه ای برای به روز رسانی های آموزش سازمان
هنگامی که کارمندان پرمشغله سازمان شما، بر تقویت مهارت های خود متمرکز شده اند، ارائه ی اطلاعات به شیوه ای مختصر، قابل فهم و کاربردی ضرورت پیدا می کند. راهاندازی آموزش خُرد، شما را قادر میسازد تا به سرعت مراحل را در یک فرآیند کوتاه انتقال دهید. این مورد به ویژه برای افراد تازه کار که در چند روز اول نقش خود چیزهای زیادی برای انجام دادن دارند، بسیار کاربردی خواهد بود.
شما می توانید با ارائه مروری سریع و متمرکز، سرعت روند یادگیری را افزایش دهید. به این ترتیب نیروهای جدید با تمرکز بر موارد ضروری، سریعاً بهروز می شوند و زمان لازم برای تکمیل دوره یا کسب دانش را کاهش می دهند.
چالش های یادگیری خُرد
در حالی که این مدل آموزشی مزایای بی شماری دارد، اما بدون چالش نیست. ما نمیتوانیم یادگیری خُرد را بهتر یا بدتر از آموزش الکترونیکی معمولی بدانیم. این نوع آموزش با وجود دسترسی پذیری بالا، محدودیت هایی نیز دارد.
محدودیت های یادگیری خُرد چیست؟
به طور خلاصه محدودیت هایی که در آموزش خُرد وجود دارد شامل موارد زیر است:
1. برای مفاهیم پیچیده ایده آل نیست
واحدهای آموزش خُرد برای ارائه اطلاعات ساده و مهارت های نرم عالی هستند اما لزوماً بهترین مناسب برای مفاهیم پیچیده نیستند. البته این به این معنی نیست که آموزش خُرد برای مهارت های فنی یا پیچیده به هیج وجه امکان پذیر نیست. هنوز امکان پذیر است اما به تلاش بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال، شما باید مفهوم را به بخش های ساده تقسیم کنید. با این حال، ممکن است برای ارائه یک دید سطح بالا از موضوع آموزشی خود به ترکیبی از آموزش خُرد و حضوری روی بیاورید.
2. برای آموزش عمیق مناسب نیست
اگر موضوعی دارید که نیاز به مطالعه و آموزش عمیق دارد، یادگیری خُرد ممکن است بهترین مدل آموزشی برای سازمان شما نباشد. به عنوان مثال، شما می توانید از آن برای یادگیری نحوه ی درست ارتباط با مشتری استفاده کنید. اما برای آموزش صفر تا صد کار با نرم افزار های ارتباط با مشتری قطعا به به آموزش حضوری هم نیاز پیدا می کنید. با این حال، در بسیاری از موارد و به خصوص در آموزش کسب و کار، یک دوره کوتاه مستقل دقیقا همان چیزی است که مورد نیاز است.
3. مدیریت حجم وسیعی از محتوا
بر خلاف فرمتهای سنتیتر آموزش الکترونیکی شرکتی که محتوا به جلسات یک ساعتی تقسیم میشود، محتوای یادگیری خُرد ممکن است فقط ۵ دقیقه طول بکشد. به این معنی که برای پوشش دادن همه موضوعات به محتوای بیشتری نیاز دارید. ممکن است چیزهای بیشتری برای سازماندهی و نگهداری در پلتفرم خود داشته باشید که می تواند وقت گیر باشد.
4. لزوم ثبات طراحی و نام تجاری در تمام محتوا
منسجم نگه داشتن ظاهر محتوای آموزش خُرد ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر آن را با پایه ی نظرات چندین عضو تیم خود ایجاد می کنید. برای حل این چالش می توانید قالب های قابل تنظیم ایجاد کنید. آرم ها یا تصاویر را در چندین مدل محتوا تنها با چند کلیک تغییر دهید تا آموزش هارا مختص برند و سازمان خود نگه دارید.
5. دستیابی به سطح مناسب از جزئیات
ایجاد تعادل بین کوتاه نگه داشتن و ایجاد جذابیت محتوای آموزش، در عین حفظ دقت و کاربردی بودن دقیق مطالب می تواند چالش بر انگیز باشد. بنابراین برای حل این مورد هنگام ساختن محتوای خود، حتما از کارشناسان و مربیان آموزشی سازمان خود کمک بگیرید. تا اطمینان حاصل کنید که محتوا تأثیرگذار است و شامل تمام اطلاعات کلیدی مورد نیاز فراگیران در مورد تمام جنبه های کسب و کار شماست.
جمع بندی
ارزش آموزش کارکنان مشهود است. مهارت ها را افزایش می دهد، بهره وری سازمانی را افزایش می دهد و با تغییرات تکنولوژیکی و تقاضاهای صنعت همسو می شود. آموزش فرهنگ یادگیری و بهبود مستمر، جذب متخصصان ماهر و حفظ آنها را پرورش می دهد. آموزش کارکنان فقط ابزاری برای رشد فردی نیست، بلکه یک دارایی استراتژیک برای سازمان ها است که برای سازگاری با چالش های آینده و حفظ مزیت رقابتی ضروری است.
یادگیری خُرد همیشه رویکرد درستی نیست. بسیاری از یادگیری ها نیاز به زمان اختصاصی برای ایجاد و ماندگاری دارند. کلید هر پروژه یادگیری دیجیتال موفق این است که اهداف را تعیین کنید و راه حل هایی ایجاد کنید که برای آن ها و مخاطبان مفید باشد. اگر در مورد بهترین روش برای پروژه یادگیری خود مطمئن نیستید، با ما تماس بگیرید.
دیدگاهتان را بنویسید